دوشنبه , 26 شهریور 1403 2024 - 09 - 16 ساعت :
» اقتصاد » سرمایه گذاری در بورس
سرمایه گذاری در بورس
اقتصاد

سرمایه گذاری در بورس

آذر 11, 1402 20141

سرمایه گذاری در بورس

به احتمال زیاد در سال های اخیر حداقل یک بار نام سرمایه گذاری در بورس را شنیده اید ، اما اطلاعات چندانی درباره بورس ندارید. دنیای سرمایه گذاری در بورس که یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری نیز به شمار میرود ، بسیار بزرگ و گسترده است و پیش از ورود ممکن است سوالاتی نظیر چطور باید سرمایه گذاری‌ در بازار بورس را شروع کنید و یا ایا برای این کار لازم است به کلاس آموزشی خاصی بروید ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد.

در حقیقت برای سرمایه گذاری مستقیم در بازار بزرگ بورس حتی با حضور یک مشاور خبره ، شما نیازمند صرف زمان و بادگیری مدوام این تخصص هستید.  اما اگر قصد دارید به صورت غیر مستقیم وارد دنیای بورس شوید کار شما تا حد زیادی آسان تر خواهد بود. در هر صورت به شما توصیه میشود پیش از اقدام به انجام هر گونه سرمایه گذاری ، به خوبی درباره آن تحقیق کرده و اطلاعات کافی کسب کنید. در ادامه ابزار نیوز ، به ارائه برخی اطلاعات کلیدی و اولیه سرمایه گذاری در بورس ، و آموزش صفر تا صد این بازار میپردازد.

آشنایی با سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس
سرمایه گذاری در بورس

در گام اول برای آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس بهتر است با بورس کمی بیشتر آشنا شوید. با کسب اطلاعات ، فهم برخی اطلاعات و مفاهیم موجود راحت تر شده و درک بهتری از این نوع سرمایه گذاری خواهید داشت. در یک تعریف ساده می‌توان گفت ، بورس بازاری است که در آن دارایی‌های واقعی و مالی فرایند کشف قیمت و خرید و فروش را طی می‌کنند. بورس در واقع یک بازار مالی سازمان یافته است که در این بازار انواع اوراق بهادار مانند سهام ، حق‌تقدم سهام ، اوراق خزانه ، گواهی‌های سپرده کالایی ، اوراق مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری معامله می‌شود.

انواع سرمایه گذاری در بورس

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم ، بازار بورس ایران به چهار دسته کلی تقسیم بندی میشود. در هر یک از این بازار ها ، شرکت های مختلفی با شرایطی مشخص و تعریف شده حضور دارند و موارد متفاوتی هم مورد معامله قرار میدهند. چهار دسته انواع سرمایه گذاری در بازار بور ایران عبارتند از :

  • بورس اوراق بهادار
  • فرابورس ایران
  • بورس کالا
  • بورس انرژی

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

یکی از انواع بازار های بورس ، بورس اوراق بهادار است. در بورس اوراق بهادار انواع دارایی های مالی نظیر سهام شرکت ها ، اوراق مشارکت و.. خرید و فروش میشود. شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران با استفاده از معیار هایی مانند شفافیت ، نقدشوندگی ، درصد سهام شناور آزاد ، سودآوری و… به دو دسته بازار اول و دوم تقسیم می‌شوند.

بازار اول خود به دو قسمت اصلی و فرعی تقسیم می‌شود که تفاوت شرکت‌های حاضر در این تابلو‌ها در مواردی همچون میزان سرمایه ثبت شده ، تعداد سهامداران ، درصد حقوق صاحبان سهام و… است. برای آشنایی بیشتر ، مقاله آشنایی با شرکت بورس اوراق بهادار تهران را بخوانید.

فرابورس ایران چیست ؟

مهم ترین وظیفه شرکت های فرابورس ایران ، ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه است که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را پیدا نکرده و یا تمایل به ورود سریع‌تر به بازار را دارند. در همین راستا روند پذیرش شرکت ها به گونه ای است که با احراز حداقل شرایط و در کم ترین زمان ممکن ، امکان ورود به بازار را داشته باشند.

نام بازار فرابورس ایران در واقع از نام انگلیسی آن Over The Counter برگرفته شده است. این بازار به اختصار به نام OTC شناخته نیز میشود. لازم به ذکر است که سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بر تمامی فعالیت های مالی و عملیاتی شرکت های بورس ، فرابورس و بورس کالا نظارت دارد.

سرمایه گذاری در بازار بورس کالا

بورس کالا یک بازار منسجم است که تعداد بسیاری از تولید کنندگان ، کالای خود را در آن ارائه میکنند. کالای ارائه شده توسط کارشناسان بورس کالا بررسی و قیمت گذاری میشوند و در نهایت به خریداران عرضه میشوند. معمولا کالا های رایج در این بازار شامل کالاهای خام و فرآوری نشده چون فلزات ، پسته و زعفران و… میشود و مورد معامله قرار میگیرند. یکی از مزایای سرمایه گذاری در این بازار حضور نهاد های نظارتی و تنظیم کننده بازار است که تمامی تولید کنندگان ، مصرف کنندگان و تجار کالا در حضور این نهاد ها ، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار میشوند. همچنین ، بازار آتی کالا نیز که در آن اوراق مشتقه مثل قراردادهای آتی و اختیار معامله کالاهایی مثل زعفران ، شمش طلا ، پسته و … مبادله می‌شوند در بورس کالا قرار می‌گیرد.

بازار بورس ‌انرژی چیست ؟ 

این بازار همانطور که از نامش پیداست ، بستری برای معاملات حامل انرژی چون نفت ، گاز ، برق و … و اوراق بهادار مبتنی بر آن ها است. بازار بورس انرژِی شامل سه نوع بازار فیزیکی ، فرعی و مشتقه میشود. مانند سایر بازار های بورس ، بورس انرژی بازاری رقابتی است و دارای تعداد زیادی خریدار و فروشنده میباشد و در نتیجه معاملات آن ها قیمت حامل های انرژِی به تعادل میرسد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

به طور کلی برای بررسی مزایا و معایب یک نوع سرمایه گذاری باید به موارد زیادی چون بازدهی ، تنوع گزینه ها در سرمایه گذاری  ، نقدینگی بازار و میزان سرمایه برای ورود توجه داشت. یکی از مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس تنوع بسیار در نماد های در دسترس برای سرمایه گذاری است. هم اکنون بیش از 850 نماد در بازار بورس برای سرمایه گذاری در دسترس است. برخی از این نماد ها مانند اوراق خزانه اسلامی ، از ریسک کمی بسیار کمی داشته و بازدهی تقریبا ثابتی نیز ارائه میدهد. برخی از دیگر شرکت ها و نماد ها بازدهی بالایی دارند و از ریسک بالایی نیز برخوردار هستند.

از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس میتوان به نقدشوندگی بالا این بازار اشاره کرد. نقدشوندگی بالا به این معناست که اگر زمانی تصمیم بگیرید اوراق بهادار تحت مالکیت خود را نقد کنید ، در بسیاری از مواقع می‌توانید تنها در چند دقیقه این کار را انجام دهید. در حالی که در مقایسه با دیگر روش های سرمایه گذاری مانند خودرو و مسکن نقدشوندگی ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد. یکی دیگر از نکات بارز و قابل توجه در بازار های بورس ، مکان سرمایه گذاری با پول کم است. اگر قصد سرمایه گذاری در بازار بورس را دارید میتوانید تنها با 500 هزار تومان کار خود را شروع کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

معایب سرمایه گذاری در بورس

  • شما می‌توانید کل سرمایه خود را از دست بدهید. اگر شرکتی عملکرد ضعیفی داشته باشد ، سرمایه گذاران با کاهش شدید قیمت سهام ، مجبور به فروش سهم می‌شوند. هنگام فروش ، سرمایه اولیه خود را از دست خواهید داد.
  • اگر توانایی از دست دادن سرمایه اولیه خود را ندارید ، توصیه میشود اوراق قرضه بخرید.
  • اگر در از دست دادن سهام خود ضرر کنید ، مالیات بشامل درآمد شما میشود. همچنین در صورت درآمدزایی نیز باید مالیات بر سود سرمایه را پرداخت کنید.
  • ثانیه به ثانیه قیمت سهام بالا و پایین می‌رود. به دلیل ایجاد حرص و طمع ، کم فروشی می‌کنند. بهترین کار این است که دائماً به نوسانات قیمت سهام نگاه نکنید ، فقط مطمئن شوید که به طور منظم این کار را انجام می‌دهید.
  • سرمایه گذاران نهادی و تجار حرفه‌ای وقت و دانش بیشتری برای سرمایه گذاری دارند. آنها همچنین ابزارهای پیچیده تجارت ، مدل‌های مالی و سیستم‌های رایانه‌ای را در اختیار دارند.
  • متنوع سازی در خرید سهام را در نظر بگیرید تا شاهد ریسک سرمایه گذاری کمتر شود. اگر سهام را به تنهایی خریداری می‌کنید، باید در مورد هر شرکت تحقیق کنید تا قبل از خرید سهام آن، میزان سودآوری آن را تعیین کنید. شما باید یاد بگیرید که چگونه صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه را بخوانید و تحولات شرکت خود را در اخبار دنبال کنید.

سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم ؟

سرمایه گذاری در بورس
سرمایه گذاری در بورس

همانطور که پیش تر اشاره کردیم برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس تنها 500 هزار تومان کافی است. اما از طرفی دیگر کسب سود و حفظ ارزش سرمایه اولیه شما نیازمند صرف وقت بر روی کسب اطلاعات و مهارت های لازم در این بازار است. حتی اگر قصد سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم دارید ، توصیه میشوند تا حدود زیادی از راه و روش انجام این فرآیند آگاهی کسب کنید. به طور کلی مراحل انجام ثبت نام در بورس و شروع معاملات خود به شرح زیر میباشد.

ثبت نام در سجام برای شروع سرمایه گذاری در بورس

در قدم اول برای شروع سرمایه گذاری در بورس باید با مراجعه به سایت سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت نام کنید. در این مرحله اطلاعات فردی و شخصی شما ، حساب بانکی ، و همچنین مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ، ثبت میشوند. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است و زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند. در واقع این سامانه منبع اصلی اطلاعات سرمایه گذاران در بورس می‌باشد.

احراز هویت در بازار بورس

پس از تکمیل فرایند ثبت نام در سامانه دولتی سجام ، میبایست احراز هویت خود را انجام دهید. برای انجام احراز هویت شما میتوانید از روش های حضوری و غیر حضوری اقدام کنید. برای احراز هویت در بازار بورس به صورت حضوری باید به مراکز و دفاتر منتخب پیشخوان دولت و همچنین شعب کارگزاری مربوطه مراجعه کرد. به منظور احراز هویت غیر حضوری نیز میتوان از طریق اپلیکیشن هایی مانند نرم سیگنال و آپ اقدام کنید. پس از تکمیل احراز هویت شما در بازار بورس کد رهیگیری ده رقمی صادر و ارسال میشود.

کد بورسی چیست ؟

همه  افراد حقیقی و حقوقی برای انجام معاملات خود در بازار بورس نیازمند دریافت کد بورسی از کارگزاری مورد تایید سازمان بورس هستند. افراد بدون دریافت این کد منحصر بفرد نمی‌توانند خرید و فروش سهام را انجام دهند. کد بورسی شناسه ای 8 بخشی است که سه بخش اول آن معمولا از نام خانوادگی شما و پنج بخش بعدی از اعداد تصادفی تشکیل شده  است. کد بورسی هر فرد منحصر به فرد و یکتا است که در واقع معرف شما در بازار سرمایه محسوب میشود.

ثبت نام در کارگزاری بورس

گام اخر و نهایی برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس و انجام معاملات ، انتخاب وثبت نام در کارگزاری معتبر میباشد. کارگزاران به عنوان واسط بین خریدار و فروشنده قرار گرفته و به همین منظور با دریافت کارمزدی از پیش تعیین شده ، برای ارسال معاملات به هسته مرکزی فعالیت دارند.  باید در نظر داشت که انتخاب کارگزاری با توجه به تنوع ، سرعت و کیفیت خدماتی که دارند ، می‌تواند گام مهمی در مسیر سرمایه گذاری محسوب شود و هر شخص می‌تواند بطور همزمان در چند کارگزاری فعالیت کند.

مدارک لازم برای ثبت نام در کارگزاری بورس دریافت کد سجام 

موارد مورد نیاز برای ثبت نام در کارگزاری بازار بورس برای (افراد حقیقی) به شرح زیر است :

  • عکس صفحه اول شناسنامه
  • عکس پشت روی کارت ملی
  • عکس آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات شماره حساب بانکی
  • فرم‌های قرارداد با کارگزاری
  • تکمیل فرم‌های دریافت کد معاملات آنلاین

مدرک های لازم برای ثبت نام در بازار بورس برای (افراد حقوقی) عبارتند از :

  • عکس روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت
  • عکس روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات
  • عکس اساسنامه شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • فرم مشخصات مشتریان حقوقی و تعهدنامه
  • فرم توافقنامه معاملات آنلاین
  • فرم قرارداد معاملات برخط و پاسخ به معاملات برخط
  • شرکت در آزمون معاملات بر خط
  • ارائه نامه درخواست کد معاملاتی در سربرگ شرکت
  • مدارک معرفی نماینده رسمی شرکت برای دریافت کد بورسی

انواع روش انجام معاملات پس از ثبت نام در کارگزاری

  • در خواست تلفنی و اعلام درخواست خرید و فروش
  • مراجعه حضوی به کارگزاری مربوطه و ثبت درخواست
  • خرید و فروش مستقیم به واسطه سامانه معاملات آنلاین

حداقل سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم ، در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع سرمایه گذاری و فعالیت در بازار های بورس 500 هزار تومان است. از این رو شما میتوانید تنها با در اختیار داشتن 500 هزار تومان در بازار بورس سرمایه گذاری کرده و از سود و مزایای آن برخوردار شوید. یکی از بزرگترین و بهترین مزایای بازار های بورس همین مورد است چرا که امکان سرمایه گذاری در هیچ یک از بازار های موازی با این مبلغ وجود ندارد. با حداقل سرمایه 500 هزار تومانی به هیچ عنوان نمیتوان در بازار های چون بازار مسکن ، طلا یا خودرو سرمایه‌گذاری کرد. کف مبلغ شروع و سرمایه گذاری در شرکت های بوس و فرابورس 500 هزار تومان است و تا هر میزان که دلخواه شماست میتواند متغییر باشد. توصیه میشود در شروع کار از همین مبالغ وچک تر شروع کنید تا متضرر واقع نشوید.

حداقل سرمایه‌ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

صندوق های سرمایه گذاری با توجه به نحوه خرید و فروش واحد های آن ها به دو دسته صندوق های صدور و ابطالی و صندوق های قابل معامله تقسیم میشوند. هر  نوع از این صندوق ها برای دسته ای متفاوت از سرمایه گذاران مناسب هستند. در ادامه به بررسی حداقل سرمایه و مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صندوق ها خواهیم پرداخت. و با هر یک از صندوق های سرمایه گذاری بیشتر آشنا میشویم.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی

این نوع از صندوق های سرمایه گذاری که صندوق های صدور و ابطالی نام دارند ، برای آن دسته سرمایه گذارانی مناسب است که میخواهند با مراجعه به سایت صندوق به طور مستقیم در صندوق مدنظر خود سرمایه گذاری کنند و درگیر مسائلی چون ثبت سفارش در قیمتی خاص و مراجعه به سامانه های معاملات آنلاین نشوند. برای نمونه صندوق یکم اکسیر فارابی و صندوق هدیه فارابی صندوق‌های صدور و ابطالی شرکت سبدگردان فارابی به‌شمار می‌روند و افراد برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید وارد درگاه ورود یکپارچه فارابی زون شوند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صندوق های صدور و ابطالی در واقع مبلغ ثابتی نیست. اما لازم به ذکر است که شما میتوانید حتی با خرید یک واحد از صندوق های صدور و ابطالی سرمایه گذاری کنید. قیمت واحد های صندوق صدور و ابطال به صورت روزانه در حال تغییر است و برای اطلاع از قیمت و حداقل سرمایه برای شروع سرمایه گذاری در این صندوق را در سایت های مربوطه مراجعه کنید. برای مثال در تاریخ نهم خرداد ماه سال 1402 قیمت و حداقل سرمایه صندوق یکم اکسیر فارابی 220 هزار تومان بوده است. از این رو در ان تاریخ افراد تنها با 220 هزار تومان سرمایه گذاری خود را اغاز میکردند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETF)

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در حال حاضر به مبلغ 100 هزار تومان میباشد. شما میتوانید برای خرید و ثبت سفارش از صندوق مدنظر خود از طریق سایت معاملات آنلاین تمامی کارگزاری ها ، اقدام کنید. فراموش نکنید که سبد خرید شما از این نوع صندوق ها باید حداقل 100 هزار تومان باشد.

سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای اقدام به سرمایه گذاری ، میزان سود آن است. سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟ باید گفت که سود منطقی در بورس با توجه به عوامل مختلفی چون سرمایه اولیه ، سطح دانش و تجربه سرمایه‌گذار ، جو کلی بازار و موارد دیگر تعیین میشود و مقدار مشخصی ندارد می‌تواند از مقادیر حداقل ۱۰،۰۰۰ تومان تا میلیاردها تومان متغیر باشد. همچنین ممکن است با وجود اینکه فاکتور های مذکور ثابت هستند میزان سود و در آمد هر ماه با ماه دیگر متفاوت باشد. بهتر است که سود و درآمد خود را با حقوق کارمندی مقایسه نکنید چون ممکن است ماهی در آمدی بسیار بالا و ماهی بسیار اندک از سرمایه گذاری در بورس به دست آورید.

سود ماهانه سرمایه گذاری در بورس چند درصد است ؟

درصد سود ماهیانه سرمایه گذاری در بورس با توجه به عواملی چون سطح دانش ، سرمایه اولیه و شرایط بازار و اقتصاد کشور میتواند متغییر باشد. نمادهای موجود در بازار اول بورس اوراق بهادار و بازار اول فرابورس دامنه نوسان ۷ درصدی دارند. بنابراین با خرید این نمادها، امکان کسب حداکثر ۷ درصد سود یا حداکثر ۷ درصد ضرر در هر روز وجود دارد.

آیا دریافت سود روزانه از بورس امکان‌پذیر است ؟

انتظار دریافت سود روزانه از سرمایه گذاری در بورس انتظاری غیر منطقی است. چراکه حتی حرفه ای ترین و بهترین معامله گران ممکن است اغلب سود خود را از بازار در مدت 3 تا 4 روز بگیرند. بهتر است شم روی درآمد و سود روزانه از سرمایه گذاری در بورس حساب نکنید. سود و بازدهی شما در این نوع سرمایه گذاری در ماه و یا سال حائز اهمیت است.

امنیت بازار بورس ، آیا سرمایه گذاری در بورس امن است ؟

از آنجایی که بورس بازاری قانونی است ، همه افرادی که در بورس سرمایه گذاری میکنند از حمایت قانونی برخوردار خواهند بود. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت دارد و افراد حقیقی و حقوقی متخلف اجازه فعالیت نخواهند داشت.  تمامی شرکت‌ها برای اینکه وارد بورس شوند باید شفافیت مالی و اداری داشته باشند ، سودده باشند و تمامی اطلاعات‌شان را در سامانه کدال منتشر کنند. این سامانه که با نام سامانه اطلاع رسانی ناشران کدال شناخته میشود جایی است که شرکت های بورسی تمامی اطلاعات خود را در آنجا منتشر میکنند. استفاده و مراجعه به این سامانه برای همه افراد کاملا رایگان است و هیچ گونه محدودیتی نیز ندارد.

آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس
سرمایه گذاری در بورس

توجه داشته باشید که برای یادگیری صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس از راه های متفاوتی میتوانید اقدام کنید. موردی که حائز اهمیت است این است که آموزش های حرفه و اصولی پایه و اساس یکسانی خواهند داشت. برای یادگیری و آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس باید حتما چهار گام اصلی را طی نمود. این چهار گام عبارتند از :

  •  آشنایی با ساختار بازار سرمایه
  •  شناخت انواع روش‌های سرمایه‌گذاری
  •  فراگیری انواع روش‌های تحلیلی
  • یادگیری نحوه معامله‌گری

آشنایی با ساختار جلسه معاملاتی

معاملات بورس اوراق بهادار در ایران از روز شنبه تا چهارشنبه انجام میشود. فعالان این بازار در روز های هفته میتوانند با توجه به تحلیل و بررسی وضعیت سهم های مختلف به خرید و فروش و معاملات سهام در این بازار بپردازند. ساعت انجام معاملات بورس اوراق بهادار تهران نیز به دو بخش پیش گشایش و ساعت انجام معاملات تقسیم می‌شود. زمان پیش گشایش بورس اوراق بهادار تهران از ساعت ۸:۴۵ تا ساعت ۹ صبح است.

صف خرید :  هنگامی که درخواست ثبت شده خریداران یک سهم ، در بالاترین قیمت مجاز باشد و فروشنده‌ای حاضر به فروش سهم به خریداران نباشد ، صف خرید ایجاد می‌شود.

صف فروش  : زمانی که درخواست ثبت شده فروشندگان در پایین‌ترین قیمت مجاز باشد و هیچ خریداری قصد خرید سهم را نداشته باشد ، صف فروش ایجاد می‌شود.

انواع معاملات قابل انجام در بازار بورس

بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر سازمان بورس معاملات قابل انجام در بازار بورس به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند. انواع معاملات قابل انجام در بورس عبارتند از :

معاملات عادی یا خرد بازار بورس

معاملات عادی به دسته ای از معاملات و قرارداد هایی گفته میشود که در تمام روز های کاری بورس و اوراق بهادار تهران ، به صورت خرید و فروش سهام انجام میشود. این نوع معاملات عادی در میان معامل گران و فعالان بازار با نام معاملات خرد نیز شناخته میشود و معروف است.

معاملات عمده در بازار بورس

معاملات عمده به دسته معاملاتی که در طی آن حجم زیادی از سهام یک شرکت با قیمت متفاوت و عموما بالاتر از تابلوی سهم معامله میشود گفته میشود و خود به دو دسته نوع اول و دوم تقسیم بندی میشود. انجام این معاملات زمانی امکان پذیر است که محدودیت حجمی و دامنه نوسان معین شده و قانونی بازار برای سهم مورد نظر ، رعایت نشود. انام معاملات عمده تنها با از این دو شرط قابل قبول و امکان پذیر است :

  • تعداد سهامی که مورد معامله قرار می‌گیرد ، درصد مشخصی از کل سهام شرکت باشد.
  • حجم معاملات انجام‌شده در دوره‌ای مشخص ، از کل حجم معاملات انجام‌شده بازار بیشتر باشد.

معاملات بلوکی در بازار بورس

به دسته از معاملاتی که درصد زیادی از سهام یک شرکت به یک شخص حقوقی دیگر منتقل میشود ، بدون اینکه تاثیر چندانی بر قیمت جاری سهم در تابلو آن داشته باشد ، معاملات بلوکی میگویند. در معاملات بلوکی ، محدودیت حجمی و دامنه نوسان رعایت نخواهد شد و در اغلب اوقات قیمت معامله شده در معاملات بلوکی ، بالاتر از قیمت تابلوی سهم خواهد بود و زمانی که با انتشار آگهی در خصوص عرضه بلوک ، میزان تقاضا در سهم مورد نظر افزایش پیدا می‌کند، می‌توان انتظار افزایش قیمت سهم را داشت.

مزایای معاملات بلوکی در بازار بورس

  •  وجود انعطاف بیشتر در مدیریت عرضه و تقاضا
  •  کاهش دادن هزینه‌های معاملاتی
  •  تحت تاثیر قرار ندادن بازار خُرد
  •  بهبود نقدشوندگی و افزایش کارایی بازار
  •  امکان انجام فرآیند تسویه وجوه معامله خارج از اتاق پایاپای

معامله‌گر چه کسی است ؟

به فردی که در بازار های مالی خرید و فروش انجام میدهد و به عبارتی دیگر ترید میکند ، معامله گر میگویند. معامله گر یا تریدر فردی است که با شناخت و تحلیل بازار مورد نظر در زمان های کوتاه معامله انجام میدهد و سودی را در ازای آن دریافت میکند. سرمایه گذاری کوتاه مدت میزان ریسک بالایی را با خود به همراه دارد. تفاوت اصلی میان یک سرمایه گذار و معامله گر در همین مدت زمان معاملات است. سرمایه گذاران با دیدگاهی بلند مدت و طولانی با توجه و استفاده از تحلیل های بنیادی وارد یک معامله میشوند و معمولا خود را درگیر نوسانات و معاملات کوتاه مدت بازار نمیکنند. اما معامله گران با استفاده از انواع تحلیل ها و تکنیک ها با دیدگاهی کوتاه مدت به دنبال کسب سود در نوسانات بازار هستند.

روش‌های تحلیل بازار بورس

یادگیری روش های تحلیل بازار بورس یکی موارد بسیار هم و قابل توجه برای اقدام به فعالیت و سرمایه گذاری در بورس است. با کمک روش های تحلیل بازار بورس ، میتوان بازار سرمایه و سهم های مختلف را تحلیل و بررسی کرد و سپس سهام ارزشمند را خریداری کرد. این امر نه تنها باعث حفظ سرمایه اولیه شما میشود بلکه دریافت سود را نیز راحت تر میکند. تحلیل بازار بورس به طور کلی به دسته تحلیل تکنیکال و بنیادی تقسیم بندی میشود.

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

یکی از متداول ترین روش های تحلیل بازار های مالی چون بورس است. تحلیل تکنیکال بازار بورس علمی برای پیش بینی رفتار نمودار ها در آینده بر اساس اطلاعات پیشین یک سهم است. در واقع روش تحلیل تکنیکال بر اساس اطلاعات و داده ها ، الگو ها و روند قیمتی یک سهم را شناسایی میکند و با استفاده از آنها پیش بینی نزدیک و مطمئن از آینده آن به دست می آورد.

تحلیل بنیادی بازار بورس چیست ؟

یادگیری و استفاده از این دانش در کنار دیگر اطلاعات و دانش های بورسی شما ، کمک میکند تا تصمیم گیری بهتری برای خرید و فروش سهام در بورس داشته باشید. تحلیل بنیادی که با نام تحلیل فاندامنتال نیز شناخته میشود ، یکی از روش های پر طرفدار بازار بورس است. با یادگیری تحلیل بنیادی شما قادر به بررسی ارزش واقعی یک سهام را از لحاظ وضعیت مالی ، سودآوری ، محصولات ، خدمات ، رقبا ، چشم انداز و … خواهید بود. به عبارتی دیگر  تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی با مقایسه ارزش ذاتی یک شرکت و قیمت فعلی سهام ، به شما کمک میکند تا سهامی ارزشمند تر از قیمت فعلی آن شناسایی و خریداری کنید.

آشنایی با تابلو خوانی در بورس

تابلو خوانی به مهارت و دانش تحلیل و بررسی معاملات یک سهم گفته میشود. با استفاده از تابلوی معاملاتی یک نماد ، تحلیلگران و سرمایه گذاران معاملات و رفتار بازار سرمایه را بررسی و پیش بینی میکنند و بر اساس پیش بینی های خود اقدام به انجام معاملات چون خرید ، فروش و یا نگهداری یک دارایی میکنند.

مهم‌ترین مفاهیم تابلو‌خوانی

در تابلو خوانی ممکن است با مفاهیم متعددی روبه رو شوید که در صورت عدم اطلاع از آنها شمارا سردرگم و گیج کند. تابلو خوانی یکی از پر بازدید ترین روش های تحلیل محسوب میشود که کمتر از 10 سال پیش در ایران حضور دارد. توجه داشته باشید که این تکنیک میتواند یا بسیار به شما کمک کند و یا بالعکس ضر هنگفتی به شما وارد کند. در ادامه با برخی از مهم ترین مفاهیم تابلوخوانی آشنا میشویم.

  • نمادهای پُرتراکنش در تابلوخوانی
  • قیمت خرید تابلو خوانی
  • قیمت فروش
  • قیمت معامله در تابلو خوانی
  • قیمت پایانی
  • اولین معامله
  • قیمت دیروز
  • تعداد معاملات
  • حجم معاملات
  • ارزش معاملات در تابلو خوانی
  • ارزش بازار
  • آخرین معامله
  • و…

کدام یک از روش‌های تحلیلی مفیدتر و کاربردی‌تر است ؟

از آنجایی که هر یک از روش ها دارای ویژگی و مزایای منحصر به فرد خود است ، نمیتوان به طور قاطع گفت که کدام یک از روش های تحلیلی تکنیکال و یا بنیادی کاربردی تر است. برای سرمایه گذاری در بازار بورس بهتر است تا میتوانید اطلاعات و روش های تحلیلی را بیاموزید.

هر دو روش های بنیادی و تکنیکال در کنار یک دیگر و تمرین های زیاد میتوانند بسیار اثر بخش باشند و یک معامله گر را به سود دهی و موفقیت نزدیک تر کند. به شما پیشنهاد میکنیم که تا حد امکان همه روش های تحلیلی به خصوص بنیادی و تکنیکال را یاد بگیرید.

نهادهای مالی مختلف بازار سرمایه

نهاد های مالی متعددی در بازر های سرمایه ایان در حال فعالیت هستند که شناخت آنها مسیر سرمایه گذاری و و آموزش را هموار تر میکند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین نهاد های مالی مختلف بازار سرمایه خواهیم پرداخت.

شرکت‌های کارگزاری

به اشخاص حقوقی که با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ، به عضویت کانون کارگزاران بورس درآمده اند کارگزاری میگویند. کارگزاری ها به عنوان یک واسطه میان خریداران و فروشندگان عمل میکنند. آن ها به نمایندگی از جانب مشتری ها معامله انجام میدهند و اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار بازار بورس و دیگر خدمات در این زمینه میکنند. برخی از خدماتی که شرکت های کارگزاری ارائه میدهند شامل خدمات مشاوره ای ، سبد گردانی ، تعهد پذیره نویسی ، خدمات مالی و … است.

شرکت‌های تأمین سرمایه

شرکت های تامین سرمایه نهادی واسطه میان ناشران اوراق بهادار و سرمایه گذاران یازار سرمایه به شمار میروند. این نهاد وظایفی چون مدیریت دارایی‌ها ، تامین سرمایه شرکت‌ها و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری را عهده دار هستند. در واقع وظیفه و نقش اصلی این نهاد این است که با استفاده از ابزار های مالی مناسب به کمک شرکت هایی که نیاز مالی دارند برود و سرمایه مورد نیاز آن ها را تامین نماید.

از دیگر فعالیت های نهاد شرکت های تامین سرمایه میتوان به معامله‌گری ، کارگزاری ، سبدگردانی ، بازارگردانی ، پذیره‌نویسی ، تعهد پذیره‌نویسی ، افزایش سرمایه ، ارزیابی ریسک‌های مالی و مشاوره در راستای ادغام و اکتساب شرکت‌ها اشاره کرد.

شرکت‌های سبدگردان

شرکت های سبد گردان با مدیریت پرتفو ، چیدمان دارایی ها در سبد است که مالک آنها سرمایه گذار میباشد ولی مقدار هر یک از دارایی ها و زمان خرید و فروش آن ها به دست سبدگردان مشخص و انجام میشود. این نوع شرکت ها به صورت قراردادی در مسیر کسب سود وارد معامله میشوند و به خرید و فروش اوراق میپردازند.

شرکت‌های بازارگردان

بازار گردانی به عبارتی معنای حفظ تعادل بازار است. تعادل بازار اوراق بهادار به میزان عرضه و تقاضای اوراق وابسته است. بازار گردانی در تلاش است که میزان عرضه و تقاضای بازار اوراق بهادار را متعادل نگه دارد. شرکت های بازار گردانی دارای تجربه ، مهارت بالا و دانش کافی در این حوزه هستند و مسولیت حفظ تعادل بازار را عهده دار میشوند. این شرکت ها با خرید و فروش در زمان های نا متعادل عرضه و تقاضای بازار تلاش میکنند که بازار را دوباره به حالت متعادل خود برگردانند.

شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری

شرکت های مشاوره سرمایه گذاری همانطور که از نامشان پیداست ، به مشتریان خود چه حقیقی و چه حقوقی مشاوره در خصوص خرید یا فروش اوراق بهادار میدهند. این نوع شرکت ها روند بازار را پیش بینی و اعلام میکنند و توصیه به خرید ، فروش و یا نگهداری اوراق میکنند. توجه داشته باشید که هیچ تضمین سودی وجود ندارد و معامله گران تنها با تکیه بر عملکرد و اعتبار شرکت های مشاوره سرمایه گذاری مشاوه هارا دریافت و دست به انجام آنها میزنند.

شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار برای تصمیم گیری یک سرمایه گذار یا معامله گر برای کسب سود و یا حتی جلوگیری از ضرر ، کسب و داشتن اطلاعات درست ، کافی و مناسب است. یکی از منبع های کسب اطلاعات شرکت های پردازش اطاعات مالی هستند. این شرکت ها اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران را در خصوص خرید ، فروش و نگهداری سهام جمع آوری میکنند و پس از طبقه بندی و بررسی و پردازش از روش های متفاوتی انتشار داده و در اختیار سرمایه گذاران و معامله گران قرار میدهند.

مؤسسات رتبه‌بندی

مفهوم و معنای رتبه بندی ، تنظیم و یا طبقه بندی چیزی بر اساس یک ویژگی مشخص است. این رتبه بندی میتواند در خصوص وضعیت مالی و اعتباری یک موسسه و یا حتی یک فرد باشد یا ارزش نسبی اوراق بهادار مربوط به مؤسسات را نسبت به یک معیار واحد بسنجد تا مشخص شود ارزش اوراق بهادار مربوط به شرکت‌ها در مقایسه با هم در چه وضعیتی قرار دارند.

موسسات رتبه بندی به منظور انجام و تحقق این رتبه بندی های اجاد و تشکیل شدند که به عنوان یک فرد ثالث و بی طرف در خصوص اعتبار یک شرکت یا اوراق مربوطه اظهار نظر کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

نهاد هایی که با جمع آوری سرمایه های خرد و کلان افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند ، با توجه به هدف صندوق با استفاده از متخصصین و تحلیل ها ، در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری میکنند ، صندوق های سرمایه گذاری نامیده میشوند. صندوق های سرمایه گذاری با توجه به مواردی خاص چون سود انتظاری ، هدف سرمایه گذاری ، میزان ریسک و .. در انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری میکنند. سرمایه گذارانی که در این صندوق ها پول خود را گذاشته اند ، با توجه به میزان سرمایه خود در سود و زیان آن صندوق شریک خواهند شد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری

شرکت های سرمایه گذاری با توجه به حوزه فعالیت خود ، و نوع فعالیت ، پذیرش یا عدم پذیرش در بازار بورس یا نوع مالکیت ، به دسته های متفاوتی تقسیم بندی میشوند اکنون به عنوان گروه سرمایه گذاری در بازار های سرمایه فعالیت میکنند. این نوع شرکت ها با گردهم آوری متخصصین بازار های مالی ، به عنوان یک واسطه به نمایندگی از دارندگان اوراق ، وارد معامله شده و اقدام به خرید و فروش سهام انواع شرکت های بورسی و غیر بورسی میکنند.

سایت‌های پرکاربرد بازار بورس ایران

با اطلاع از وجود برخی وبسایت های پر کاربرد در زمینه سرمایه گذاری در بورس ، متوانید به اطلاعات بسیاری دست پیدا کنید که شمارا در انجام معاملات ، خرید و فروش سهام ها در بازار سرمایه یاری میدهند. بازار بورس و روش های معاملاتی روز به روز تغییر میکنند و بروز میشوند پس کسب اطلاعات و دریافت تحلیل ها و اخبار به روز شما را در سود دهی و سرمایه گذاری موفق در بورس کمک میکنند. برخی از برترین سایت های پرکاربرد بازار بورس ایران به شرح زیر هستند :

  • سایت کدال
  • سایت ره‌آورد ۳۶۵
  • سایت پردازش اطلاعات مالی ایران
  • سایت سازمان بورس و اوراق بهادار
  • سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران
  • سایت شرکت فرابورس ایران
  • سایت پایگاه خبری بازار سرمایه ایران
  • سایت بورس کالای ایران
  • سایت بورس انرژی ایران

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به تمامی نکات ریز و درشت سرمایه گذاری در بازار بورس اشاره کنیم و به آموزش صفر تا صد مراحل آن از ثبت نام تا فعالیت را بازگو کردیم. هر چند که سرمایه گذاری در بورس بازاری سودده و جذاب برای سرمایه‌گذاری است ، اما باید بدانیم که ورود به این بازار مانند ورود به اقیانوسی طوفانی خواهد بود و کوچک‌ترین حرکت در آن ، بدون داشتن اطلاعات ، تجربه و مهارت ، محکوم به شکست است. پیش از تصمیمی عجولانه و طمع کارانه به خوبی درباره بازار های بورس اطلاعات کسب کنید و یا به کمک فردی با تجربه به سراغ این نوع سرمایه گذاری بروید. اگر تجربه ای در سرمایه گذاری در بورس دارید ، و یا فکر میکنید نکته ای جا مانده است در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

Avatar

ertaweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت