یکشنبه , 18 شهریور 1403 2024 - 09 - 08 ساعت :
» حقوقی و کیفری » شرایط طلاق توافقی و نکات مهم
شرایط طلاق توافقی و نکات مهم
حقوقی و کیفری

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم

آبان 28, 1402 20125

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم آن طبق ماده 28 و 23 ، در قانون حمایت خانواده ذکر شده است ، طلاقی وجود دارد به نام طلاق توافقی ، این نوع طلاق ابتکار زنانی است که با قوانین مرد سالاری مخالفت شدیدی دارند. به همین علت طلاق توافقی را به قوانین اضافه کردند. برای اتمام رابطه ی زوجین هر دو طرف برای طلاق توافقی باید موافقت داشته باشند. هرگاه دو طرف در مورد نحوه جدایی و پرداخت حقوق زن و فرزندان به تفاهم برسند طلاق توافقی صورت می گیرد. این طلاق برای کسانی مناسب است که قصد دارند زود تر به نتیجه برسند.

در این نوع از طلاق هر دو افراد متقاضی طلاق هستند. و در تمامی موارد با یکدیگر از قبل به توافق می رسند. هر دو طرف باید با مراجعه به دادگاه خانواده ، و اعلام کردن موافقت خود در اموری از قبیل حضانت فرزند بعد از گرفتن طلاق ، دیدار با فرزند ، دریافت مهریه ، نحوه ی استرداد جهیزیه ، نفقه و… که به صورت نوشته ای باید از قبل تهیه شود. به عنوان مقدمه ی طلاق توافقی ، هر دو طرف اماده کنند تا دادگاه بتواند  آن را جهت ظبط کردن در پرونده قرار دهد. ابزار نیوز

اقدامات لازم برای طلاق توافقی

در صورتی که خودتان قصد دارید برای طلاق توافقی اقدام کنید و وکیلی را برای پرونده در نظر نگرفته اید. در ابتدا باید در سامانه ای به نام تصمیم ثبت نام کنید و پس از آن در انتظار نوبت برای گذراندن ۴تا ۶ جلسه مشاوره باشید. این کار ممکن است حداکثر چهار ماه زمان ببرد. پس از گذراندن جلسات مشاوره ای از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ، دادخواست طلاق توافقی بدهید و منتظر وقت رسیدگی و جلسات دادگاه باشید که ممکن است اینکار شش تا هفت ماه طول بکشد.

اما اگر شما در صورتی که برای پرونده وکیل متخصص طلاق توافقی داشته باشید ، نیازی به حضور شما در هیچ کدام از مراحل طلاق توافقی نخواهد بود و در زمان کوتاه‌ تری روند پرونده جلو خواهد رفت.

مراحل و شرایط طلاق توافقی و نکات مهم آن

  1. مشاوره و تصمیم
  2.  ارائه داد خواست
  3. تعیین کردن زمان دادرسی
  4.  حضور در دادگاه
  5.  تلاش کردن برای سازش زوجین
  6.  آزمایش بارداری
  7.  صادر شدن گواهی عدم سازش
  8.  صدور طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی از طرف خانوم ها

  • بر خلاف عقد نکاح زوجه ، باکره مستلزم است اجازه ی رسمی پدر و یا جد پدری را داشته باشد اما در طلاق این گونه نیست.در شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره قانونا رضایت پدر لازم نیست. اگر چه که عرف و شرایط خانوادگی ممکن است داوری دیگری به همراه داشته باشد.
  • مهریه ی خانوم باکره در هنگام طلاق نصف می شود.
  • اگر باکره ماندن زوجه ، به دلایلی مثل عدم شروع زندگی مشترک  ، و عدم تمایل زوج ، و یا شرایطی دیگر وجود داشته باشد. امکان اخذ رای طلاق از دادگاه وجود دارد.
  • طلاق یک طرفه به درخواست زوجه باکره ، با توجه به اینکه زندگی مشترک آغاز نشده است. اللخصوص وقتی که زوجه به حق حبس استناد نماید. کمی دشوار است توجه کنیم حتما در این خصوص با وکیل خانواده گروه وکلا صحبت کنید و مشاوره بگیرید زیرا موضوع بسیار تخصصی است . در بعضی پرونده ها مثل طلاق ، در بیشتر موارد لازم است که از راه های دیگری در ابتدا مثل مطالبه نفقه معوقه یا الزام به تهیه مسکن متناسبشان زوجه ، مطالبه مهریه و … اقدام شود. نحوه محاسبه کمیسیون املاک

طلاق توافقی چند روزه و فوری

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم | مراحل طلاق توافقی پروسه ای است که به مدت ۳ تا ۶ ماه طول خواهد کشید. اما این امکان وجود دارد که با تجربه ی و کلای متخصص این روند تا بیست روز نیز کاهش پیدا کند. در گذشته با توجه به عدم نیاز به انتظار برای طی کردن مرحله مشاوره این روند کمتر از یک هفته طول می کشید. اما در حال حاضر کمترین زمان برای طی کردن آن حداقل ۱۰ روز می باشد.

قبل از شروع مراحل پرونده ی خود مراقب افراد سود جو و منفعت طلب در طلاق توافقی باشید. بسیاری از افرادی که تخصصی در رابطه با وکالت ندارند ، و یا وکیل نیستند. با راه هایی مانند تبلیغات دروغین ، اعلام زمان‌ های بسیار کوتاه ۲ الی ۳ روز برای طلاق و دریافت هزینه های بسیار پایین و اظهار نفوذ در مراجع قضایی به دنبال جذب پرونده هستند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی با چه کسی است؟

از جمله موضوعات و مشکلات مهمی که در حین طلاق والدین در دادگاه خانواده بیان می‌شود حضانت فرزندان است. به دلیل اهمیت این موضوع مهم قانون گذار باید مقررات ویژه‌ ای را تعیین کنند تا فرزندان در هنگام طلاق والدین با سختی های کمتری رو به رو شوند.

به طور معمول حضانت فرزند در طلاق تا ۷سالگی با مادر و پس از آن تا سن بلوغ حضانت فرزند بر عهده پدر می‌ باشد. اما در طلاق توافقی حضانت فرزندان با موافقت والدین انجام خواهد شد. برای دختران تا سن نه سالگی و برای پسران تا سن پانزده سالگی حضانت را در نظر می گیرند.

حضانت فرزند بعد از طلاق تا سن هفت سالگی برعهده مادر او و پس از پایان سن هفت سالگی حضانت فرزندان برعهده ی پدر می‌باشد. حضانت دختر تا سن نه سالگی و برای پسر تا پانزده سالگی ادامه خواهد داشت.

پس از رسیدن فرزندان به سن بلوغ ، فرزندان از حضانت والدین خارج می‌ شوند. اما نکته ی مهم این است که فرزندان تا سن ۱۸سالگی زیر نظر ولایت پدر و جد پدری قرار دارند. اما هنگامی که زن و شوهر به صورت توافقی از یک دیگر جدا می‌ شوند و طلاق ان ها به صورت توافقی شکل می گیرد ، حضانت فرزندان مطابق با موافقت بین زن و شوهر انجام می‌شود. شرایط طلاق توافقی و نکات مهم

مدارک و اقدامات لازم برای طلاق توافقی

  • به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • سند ازدواج : که در صورت عدم دسترسی به سند ، می‌توانید از دفترخانه رونوشت آن را تهیه کنید
  • آزمایش عدم بارداری
  • وکالت در طلاق : در صورتی انجام می شود که خانم از طرف آقا حق طلاق داشته باشد
  • گواهی عدم امکان سازش : اگر زن و شوهر در جلسات مشاوره ای شرکت کنند به آن ها تحویل می گردد
  • سند بخشیدن مهریه : در صورتی که خانم مهریه خود را در دفتر ثبت اسناد ببخشد
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی : که برای طلاق در دوران عقد الزامی است

طلاق توافقی چقدر هزینه دارد ؟

هزینه جلسات مشاوره و دریافت گواهی عدم امکان سازش طرفین ، هزینه ی دادرسی ، هزینه دفترخانه طلاق  ، هزینه وکیل

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم | هر ساله نیز برای این هزینه‌ ها قوانین جدیدی وضع می شود. طبق آخرین قوانین تعیین شده ، هزینه ی هر جلسه مشاوره برای زوجین 52 هزار تومان است و این هزینه برای دو نفر به 104 هزار تومان خواهد رسید. در مجموع اگر 5 جلسه مشاوره برای طرفین کافی باشد ، باید به طور کلی برای هزینه جلسات مشاوره 520 هزار تومان پرداخت کنید.

هزینه دادرسی در زمان تحویل داد خواست به دفاتر الکترونیک قضایی پرداخت می‌شود و این هزینه نیز طبق قانون هر ساله با تغییراتی همراه خواهد بود. آخرین مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه دادرسی در حدود 210 هزار تومان است.

هزینه تعیین شده برای دفتر خانه طلاق متغیر است و این موضوع به انصاف صاحب دفتررخانه و حتی محل قرارگیری آن بستگی خواهد داشت. در حال حاضر هزینه‌ های مشخص شده از سوی دفترخانه‌ های طلاق برای صدور صیغه ی طلاق در حدود 2 تا 6 میلیون تومان است.

نحوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی

  • چنانچه ، زن و شوهر هر دو برای طلاق توافقی اقدام کنند ، در فرم توافق نامه زوجین باید در باره ی مهریه تصمیم‌ گیری کنند. بنابراین ، امکان بخشش یا گرفتن بخشی و یا دریافت تمام مهریه وجود دارد. این موضوع به توافق بین زوجسن بستگی دارد.

اگر زوجه با وکالت نامه طلاق اقدام به انجام دادن طلاق توافقی کند ، گرفتن مهریه کاملا به متن نوشته شده در وکالت نامه ی طلاق بستگی دارد :

  • اگر وکالت نامه ی طلاق در رابطه با بخشیدن مهریه تحویل داده شده باشد ، اقدام به طلاق زوجه بدون دریافت مهریه انجام می‌شود. نکته ی دیگر این است که که اگر به ازای گرفتن حق طلاق زوجه مهریه را بخشیده باشد. این وکالت ، نوعی عقد خارج لازم و معوض است.
  • اگر در وکالت نامه طلاق حق تعیین تکلیف مهریه اعم از بخشش یا دریافت مهریه به عهده زوجه باشد. و زوج در جلسات رسیدگی حاضر نشود ، رویه دادگاه‌ ها بر این اساس است که زوجه می‌بایست حداقل نصف تا دو سوم مهریه را بخشش کند تا مصلحت زوج رعایت بشود. این موضوع که به تازگی در دادگاه‌ ها دیده شده به جهت کاهش زندانیان ناشی از مهریه می‌باشد.

به طور کلی ، چنانچه موافقت کردن زوجین بر بخشش مهریه باشد. بهتر است که در هنگام تنظیم وکالت طلاق ، زوجه یک اقرارنامه ی رسمی بر اساس بذل و ابراء مهریه به زوج تحویل بدهد. اگر زوجه مهریه خود را به طور کامل بذل کند ، با وجود وکالت نامه ی طلاق ، سریع‌ تر و در مدت زمان کوتاه تری می‌تواند خود را مطلقه نماید.

معایب طلاق توافقی

  1. پشیمانی از طلاق
  2. تاثیر منفی بر روحیه ی فرزندان
  3. گذشتن از حقوق مادی و معنوی
  4. افزایش آمار طلاق
  5. عدم آمادگی برای وارد شدن به زندگی پس از طلاق
  6. تصمیم عجولانه برای طلاق توافقی
  7. بی توجهی به آینده ی فرزندان

مشاوره اجباری طلاق توافقی چیست؟

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم
شرایط طلاق توافقی و نکات مهم

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم | یکی از اولین مراحل برای طلاق توافقی به صورت توافقی شرکت در جلسات اجباری مشاوره بهزیستی است. دولت ، موسسات مشاوره‌ ای را برای زن و شوهر در نظر می گیرند. از این‌ رو خانم و آقایی که هر دو طرف موافق به طلاق هستند ، باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند. با توجه به شرایط خاص جامعه همچون افزایش بیماری ها و ویروس کرونا و شلوغی جمعیت برای حضور در جلسات ، چند ماه بعد زمانی را برای شروع کردن جلسات در نظر گرفته شده برای مشاوره  طلاق به زوجین اعلام می‌شود. وقتی در این جلسات شرکت کنید دلیل شما برای طلاق را متوجه می‌شوند.

 

مراحل جلسات مشاوره طلاق توافقی

سپس به صورت جداگانه از شما تست‌ های مختلف روانشناسی می‌گیرند که ثابت شود با افزایش تعداد جلسات مشاوره ای مشکل شما حل می‌شود و دیگر نیاز به گرفتن طلاق نیست. این مساوره معمولا بین 4 تا 6 جلسه است. که با توجه به روند عملکرد شما معمولا بیشتر زمان می‌برد. بنابر این بعد از اینکه متوجه شدند شما توانایی ادامه دادن زندگی در کنار یک دیگر نیستید ، نظر خود را اعلام کرده و رای عدم امکان سازش را برایتان صادر می‌کنند. روند مراحل طلاق توافقی به این شکل است که بعد از اتمام جلسات اجباری مشاوره ای بهزیستی باید خانم و آقا با یک دیگر به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در این قسمت باید روند ثبت داد خواست انجام شود. با توجه به توافقات آن ها نوع داد خواست متفاوت است.

 

انواع داد خواست طلاق توافقی

داد خواست ها متفاوت است برای مثال : یک داد خواست برای توافقات کلی وجود دارد ، یک داد خواست برای حق و حقوق مالی و داد خواست دیگر برای حضانت فرزند باید ثبت شود. بعد از انجام دادن مراحل ثبت داد خواست به خانم و آقا زمان رسیدگی و شرکت در جلسه دادگاهی اعلام می‌شود ، این مرحله معمولا دو ماه زمان می‌ برد.

 

مراحل جلسات مشاوره طلاق توافقی

بعد از مشخص شدن زمان و بررسی و رسیدگی پرونده توسط کارشناس مربوط به پرونده وقت داوری یا حضور دوباره برای جلسات مشاوره ای برای خانم و آقا ارسال می‌شود. که هر کدام از مراحل پروسه ای جداگانه‌ ای را به همراه خودش دارد. بعد از اتمام این مراحل قاضی با توجه به مدارک به برخی از پرونده‌ ها رای طلاق را اعلام می کند. در صورتی که قاضی با پرونده مخالفت خود را اعلام کند و رای طلاق را صادر نکند باید مجددا مراحل را از ابتدا طی کنید.  برای پیگیری داد خواست طلاق توافقی باید از طریق سامانه ثنا و پیامک‌ های ارسال شده بررسی شود.

طلاق به صورت توافقی در دوران عقد

طلاق در دوران عقد انواع مختلفی دارد اعم از طلاق در دوران عقد از طرف مرد ، طلاق در دوران عقد از طرف زن ، طلاق در دوران عقد به صورت توافقی

با توجه به این که هیجانات اولیه در شروع دوران متاهلی عملکردی طبیعی است. اما امکان دارد پس از گذشت مدت زمانی کوتاه دختر و پسر بنا بر مسائلی بسیار بی اهمیت و یا بالعکس بسیار سخت و ریشه دار دچار مشکل شوند. با توجه به مشکلات به وجود آمده تصمیم به پایان دادن این ازدواج بگیرند. اگر چه اکثر این مشکلات در دوران عقد طبیعی و قابل حل است اما در برخی موارد افزایش اختلافات و دعوا و مشکلات در روابط ان دو و عدم سازش آن ها با یک دیگر در این دوران این امکان وجود دارد که برای ادامه ارتباط مشکل ساز شود و باعث جدایی زوجین در دوران عقد شود. شرایط طلاق توافقی و نکات مهم

 

طلاق توافقی در عقد آسان ترین راه جدایی

در نتیجه یکی از آسان ترین راه های جدایی طلاق توافقی است. یعنی هر دوی آن ها با توجه به توافقاتی که با یکدیگر می کنند می‌توانند هرچه سریع تر به این وصلت پایان دهند. طلاق توافقی در دوران عقد یعنی توافق بخاطر مسائلی مانند مهریه و سایر امور مالی زوجه که موافقت و مشخص کردن تکلیف در آن بر عهده هر دو طرف قرار دارد. به عبارتی زوجین هرگونه موافقتی بر روی مهریه داشته باشند ، قانون و دولت به آن احترام می گذارد.

نکته مهم این است که اگر دوران عقد ، عدم نزدیکی یا به گفته ای دخول یا باکره بودن یا نبودن در نظر گرفته شود. یعنی زوجین هیچ گونه رابطه زناشویی بین آنها رخ نداده است و این مسئله در هنگام طلاق مطرح شود و نوع آن فرقی نکند یعنی طلاق توافقی باشد و یا از جانب هر کدام از زوجین به صورت یک‌ طرفه اقدام شود ، مهریه نصف خواهد شد. مگر این که موافق آن ها از نوع دیگری بین آن ها باشد. مثل این که خانوم ادعایی در خصوص دریافت مهریه نداشته باشد و یا برای طلاق توافقی مهریه خود را به همسر بذل یا همان بخشش نماید.

جهیزیه در طلاق توافقی

اگر خانوم در زندگی مشترک دارای جهیزیه ای در منزل شوهرش باشد. زوجین وظیفه دارند در مورد نحوه تقسیم آن به توافق برسند. اگر توافقی میان آن ها حاصل نشود زوجه میتواند بعد از گرفتن طلاق با استناد سیاهیه مورد نیاز اقدام به گرفتن جهیزیه ی خود کند. منظور از سیاهیه همان لیست وسایلی است که در هنگام ازدواج زن به منزل شوهر می برد و بزرگان جمع آن را امضا می نمایند و همینطور خود شوهر باید آن را امضا کند چرا که اعتبار آن بالا می رود. به طور کلی استرداد جهیزیه مبلغ بالا در صلاحیت دادگاه خانواده است.

برای اثبات مالکیت جهیزیه هنگامی که زوجه برای بازگرداندن جهیزیه شکایت می کند باید اثبات نماید که آن ها را با توجه به فاکتورهای خرید لوازم و لیست آن و امضا ذیل آن توسط همسر فراهم نموده و در اختیار دارد. توجه کنید که اگر از استرداد جهیزیه شوهر اموال زن را به هدر دهد و به هر دلیلی و بنا بر هر طریقی دچار آسیب کند و یا از بین ببرد یا بفروشد با توجه به اینکه شوهر فقط حق استفاده از اموال را دارا بوده است بنابراین زن می تواند در اینگونه مواقع از شوهر شکایت کیفری مبنی بر فروش اموال دیگری و یا خیانت در امانت مطرح کند و مطالبه خسارت نماید.

آیا پس از طلاق زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند؟

بر اساس قانون مدنی ، شرایط ارث بردن زن و مرد از یک دیگر ، وجود رابطه ی زوجیت دائمی میان آن‌ ها ضروری است. در واقع چنان چه زن و مرد با یک دیگر در عقد دائم باشند و یکی از آن‌ ها فوت کند ، دیگری از وی ارث می‌برد. اما در برخی از مواقع ممکن است ، پس از طلاق هم زن و شوهر از یک دیگر ارث ببرند.

برای پاسخ به این سوال ، باید گفت در صورتی که زن و شوهر از یک دیگر جدا شوند ، باز هم تحت شرایط زیر از یک دیگر ارث می‌ برند:

  • چنان چه مرد ، همسر خود را با طلاق رجعی مطلقه نماید و هر یک از آ‌ن‌ ها قبل از اتمام مدت فوت کنند ، دیگری از وی ارث می‌ ‌برد.
  • چنان چه زن و شوهر با طلاق توافقی از یک دیگر جدا شوند ، از یک دیگر ارث نخواهند بود.

طلاق توافقی در دوران بارداری

یکی از مدارک های لازم برای ثبت شناسنامه ای طلاق توافقی ، داشتن گواهی عدم بارداری زوجه است. برای زنانی که غیر یائسه هستند الزامی است. اما در حال حاضر سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا طلاق توافقی در دوران بارداری نیز انجام می شود یا خیر؟

البته نکته ی مهم این است که طلاق توافقی در دوران بارداری نیز امکان پذیر است ، اما بنا بر شرایطی که در رابطه با فرزند موارد زیر تعیین تکلیف گردد :

  • در ابتدا می‌ بایست در فرم توافق نامه مربوط به طلاق ، نحوه زایمان و شخصی که پرداخت دیگر هزینه ‌های آن را بر عهده‌ دارد تعیین گردد.
  • حضانت فرزند پس از طلاق و نیز در توافق نامه ی طلاق ضامن پرداخت نفقه وی و میزان آن مشخص گردد.

بر اساس قانون ، حضانت فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر است. چنان چه پدر فرزند بخواهد با موافقت طرفین حضانت او را پس از تولد برعهده بگیرد ، باید در فرم تفاهم طلاق توافقی این موضوع دکر شود. همچنین اگر پدر در هنگام تولد فرزند در قید حیات نباشد ، نفقه ی فرزند به عهده جد پدری است. شرایط طلاق توافقی و نکات مهم

جمع بندی

شرایط طلاق توافقی و نکات مهم | طلاق توافقی یکی از روش های سریع و بدون درد سر برای کسانی است که با همسر خود در زندگی زناشویی دچار مشکل  هستند. و ادامه دادن زندگی برایشان آسیب و مشکلاتی را به دنبال دارد. در طلاق توافقی با موافقت زن و مرد حضانت فرزند را به عهده می گیرند. البته تا هجده سالگی فرزند باید از نظر مالی زیر نظر پدر و خانواده پدری خود قرار بگیرد. طلاق توافقی هزینه هایی را به دنبال دارد که طی انجام دادن مراحل طلاق این هزینه بین زن و مرد تقسیم می شود. برای به نتیجه رسیدن روند پرونده حتما باید در طی این دوران به جلسات مشاوره ای بروید تا مدارک عدم سازش زوجین برای شما صادر شود. برای طلاق توافقی در دوران عقد نیز نیاز به یکسری از مدارک و شرایطی است که در مقاله به آن پرداختیم.

دیگر مقالات

Avatar

ertaweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت