یکشنبه , 18 شهریور 1403 2024 - 09 - 08 ساعت :
» اقتصاد » 10 مرحله صادرات کالا
10 مرحله صادرات کالا
اقتصاد

10 مرحله صادرات کالا

آذر 27, 1402 10223

10 مرحله صادرات کالا

صادرات کالا بخشی حیاتی از اقتصاد هر کشور است که به افزایش تولید ناخالص ملی کمک بسیاری میکند. صادر کردن کالا به کشور های دیگر نه تنها سود فراوانی برای فرد صادر کننده دارد بلکه به دلیل ورود ارز به کشور موجب بهبود اقتصاد کشور هم میشود. برای انجام صادرات کالا باید به انجام تمامی مراحل و قوانین صادر کردن کالا به بازار های جهانی توجه نمود ، چراکه این امر از حساسیت های خاصی برخوردار است و در صورت عدم توجه و رعایت قوانین مربوطه باعث اتلاف سرمایه مالی و انسانی خواهید شد. اگر به دنبال شروع فعالیت های بازرگانی و صادرات کالا به بازار های جهانی هستید ، در قدم اول میبایست دانش و اطلاعات خود را تا حد زیادی بالا ببرید و سپس شروع به فعالیت کنید. ابزار نیوز در ادامه این مقاله به بررسی 10 مرحله صادرات کالا و برخی از قوانین ضروری به هنگام انجام آن میپردازیم.

مفهوم صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | صادرات در معنای لغوی به معنی انتقال یا ارسال کالا از یک نقطه به نقطه دیگر است. معنای صادرات در گمرک خروج یک کالا از قلمرو گمرکی یک کشور توسط صادرکننده حقیقی یا حقوقی با کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی، به کشور مورد نظر است. به طور کلی صادرات یک فرآیند برای فروش کالاهای تولیدی در دیگر کشورها میباشد که موجب افزایش تولید ناخالص ملی و ورود ارز به کشور نیز میشود. بر اساس آمار های جهانی رقم کل صادرات کشور ها به ارزش 18.89 تریلیون دلار است که کشور چین بیشترین سهم از این آمار را در اختیار خود گرفته است. فروش محصولات تولیدی کشور به بازار های جهانی سبب توسعه و پیشرفت تجارت در عرصه جهانی میشود، همچنین تنوع درآمدی و رقابت پذیری کشور نیز توسعه می یابد.

برای صدور کالا از کشور قبل از هر چیز کسب اطلاعات لازم ، شناسایی نیاز بازار و تهیه مدارک و اخذ مجوزهایی لازم از موارد ضروری است. صادرکننده کالا باید با در دست داشتن این اسناد و مدارک به گمرک محل صدور کالا مراجعه نماید و با رعایت موازین و مراحلی که در قانون آمده، اقدام به صادرات کالا نماید. مراحل صادرات کالا به صورت گام به گام و قانونی در ادامه این مطلب ذکر شده است.

روش های صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا
10 مرحله صادرات کالا

در اولین بخش آشنایی با چگونگی صادرات کالا، شناخت روش های مرسوم و قانونی صادرات کالا از اهمیتی بالایی برخوردار است. این فرآیند به دو روش کلی صورت میگیرد، روش صادرات مستقیم و غیر مستقیم کالا.

روش مستقیم

10 مرحله صادرات کالا | یکی از اصلی ترین روش های صادرات کالا، روش مستقیم است. در این روش فرد یا شرکت صادر کننده بدون دخالت واسطه ها صفر تا صد مراحل انجام فرآیند را عهده دار میشود و پس از گذراندن تمامی مراحل مورد نیاز برای صادرات کالا ، کالای مدنظر و یا تولیدی خود را به کشور مقصد ارسال میکند. بازاریابی صادراتی ، انجام مراحل حمل و نقل ، ضمانت های حقوقی و عقد قرارداد ، تبادلات ارزی  و دیگر مراحل ارسال کالا کاملا به عهده خود فرد یا شرکت صادر کننده است. انتخاب این روش دارای مزایا و معایب خاص خود است که در ادامه به آن میپردازیم.

مزایا صادرات به روش مستقیم

دریافت سود بیشتر : زمانی که شما فروش و صادرات کالا به روش مستقیم را انتخاب میکنید، پس از فروش محصول خود فرد دیگری در سود فروش شما شریک نخواهد شد و پس از گذر زمان و بازاریابی ابازرگانی اصولی میتوانید دامنه فروش و سود خود را گسترش دهید.
ایجاد ارتباط های تجاری :  یکی از مزایای صادرات به روش مستقیم کسب توانایی شبکه سازی به مرور زمان است. پس گذشت زمان و کسب تجربه در این زمینه با افراد و همکاران داخلی و خارجی بسیاری آشنا خواهید شد و به برراری ارتباط تجاری میپردازید.
کنترل بیشتر بر فعالیت ها : این موضوع بسیار روشن است که اگر شما صفر تاصد انجام مراحل صادرات کالا را به عهده بگیرید ، میتوانید کنترل بیشتری بر فعالیت ها و کار خود درست به شکلی که مورد قبولتان است ، داشته باشید. در صورتی که در روش غیر مستقیم در طی تمامی مراحل با شخص حقیقی یا حقوقی دیگری شریک خواهید بود.


معایب صادرات به روش مستقیم

صرف زمان بیشتر : شما به منظور انجام تمام مراحل لازمه برای انجام فرآیند صادرات از بازاریابی تجاری تا انجام نقل و انتقالات نیازمند صرف زمانی طولانی هستید. در صورتی که در روش غیر مستقیم این امور لزوما توسط شما انجام نمیشود.
پرداخت هزینه بیشتر : صادرات کالا به روش مستقیم همانقدر سود بیشتری به شما میدهد ،شمارا واراد صر هزینه های بیشتر نیز میکند. از جمله هزینه های لازم در صائات کالا به صورت مستقیم می توان به هزینه دپارتمان های صادراتی و به کار بردن نیروی انسانی اشاره کرد.
اخذ مجوز و مدارک های قانونی : اخذ مجوز ها و مدارک قانونی مانند کارت بازرگانی برای صادرات کالا ضروری است ، نجام این امو نیز هم بسیار وقت گیر و هم هزینه بر است.

روش غیر مستقیم

روش غیر مستقیم در واقع نقطه مقابل روش مستقیم در صادرات کالا است، در این روش به کمک یک فرد یا شرکت دیگری صادرات کالا صورت میگیرد. در این روش با عقد قرارداد شما تمام یا بخشی از صادرات کالا را به فرد یا شرکتی دیگر میسپارید و فرد را به همان میزان در سود فروش کالا ی خود شریک میسازید. انتخاب و انجام روش مستقیم برای افراد یا شرکت های بزرگانی که حجم محصول صادراتی بالایی ندارند به علت صرف هزینه و وقت بسیار به صرفه نیست. اگر مقیاس محصول مدنظر شما برای ارسال کم و یا تا حدود متوسط است، انتخاب روش غیر مستقیم و استفاده از کمک واسطه ها بهترین استراتژی برای صادرات کالاهای شما است.

مزایا صادرات به روش غیر مستقیم

صرف هزینه کمتر : در این روش درست بر خلاف روش مستقیم دیگر نیازی به ایجاد دپارتمان و استخدام نیروی انسانی نیست ، ک تا مقدار زیادی از هزینه های صادرات کالا میکاهد.
عدم نیاز به مجوز قانونی : دیگر احتیاجی به دریافت و اخذ مجوز های قانونی مانند کارت بازرگانی نیست چرا که این امور به عهده شرکت بازرگانی میباشد. بنابراین دردسر های کمتر و صرف وقت کمتر از دیگ مزایای این روش است.
استفاده از تجربیان دیگر افراد : شرکای صادراتی شما تجریات خود را در صادرات کالا در اختیار شما قرار میدهند، و پس از گذشت مدتی شما به دانش صادراتی زیادی در این راه دست میابید.


معایب صادرات به روش غیر مستقیم

سود کمتر : از آنجایی که در انجام فرایند صادرات کالای خود از واسطه ها کمک میگیرید ، طبق قرارداد بخشی از سود فروش صادرات شما به شریکتان تعلق میگیرد و موجب دریافت سود کمتر شما میشود.
عدم کنترل بر قیمت : بسیاری از امور مانند تعین قیمت کالا به عهده واسطه است و شما دخالت و کنترلی بر این موضوع نخواهید داشت.
نداشتن تعامل مستقیم با مشتری : از آنجایی که شما در این روش تعاملی با متریان خارج ز کشور خود نداید امکان یافت نیاز های بازار و گسترش محصولات خود دشوارتر خواهد بود.

چهار مرحله اولیه صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | همانطور که گفته شد صادرات کالا یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور ها است ، برای انجام صادرات کالا میبایست با قوانین بین المللی و داخلی کشور ها در این عرصه آشنایی کامل داشت. همچنین توجه به برخی موارد پیش از اقدام به انجام صادرات کالا میتواند شمارا در مسیر موفقیت در این زمینه هدایت کند. در ادامه به چهار مرحله کلی صادرات کالا که کارشناسان اقتصادی و تاجرین با تجربه در زمینه صادرات نیز توصیه میکنند ، میپردازیم. مراحل شروع صادرات کالا به چهر بخش اصلی تقسیم میشود کعه این چهار بخش عبارتند از :

  •  تعیین استراتژی
  •  شناسایی نیاز بازار
  •  صادرات چه کالایی بهتر است؟
  •  فرآیند صادرات چگونه انجام می شود؟

 تعیین استراتژی

تعیین استراتژی پیش از شروع به انجام صادرات کالا امری مهم و حیاتی است که به شما کمک میکند روند فعالیت شما بسیار با کیفیت تر و سریع تر به انجام برسد. در این مرحله شما در واقع میبایست به بررسی جوانب کار خود بپردازید و تمامی نکات و پیچ و خم صادرات کالا را بررسی کنید. یکی از مهم ترین فعالیت ها در مرحله تعیین استراتژی بررسی کشور های هدف یا همان کشور های دریافت کننده کالا هستند، کسب اطلاعات کافی و دقیق در مورد آدام و رسوم ، قوانین کشور ، قیمت کالا ها و نیاز های بازار آن کشور از جمله موارد ضروری در این مرحله میباشند که به توسعه فعالیت صادرات کالای شما نیز کمک میکنند.

همچنین علاوه بر کشور هدف شما نیاز دارید تا درباره تجارت و کالاهای خود به شکل گسترده تر کسب اطلاعات کنید، برای مثال لازم است استراتژی کاملو دقیقی برای تامین کالای صادراتی در نظر بگیرید ، از چگونگی قیمت گذاری برای صادرات مطلع شوید، روش های بازاریابی و یافتن مشتری را یاد بگیرید و هزینه ها و سرمایه اولیه مورد نیاز را تعیین نمایید.

 شناسایی نیاز بازار

در این مرحله شما نیاز دارید پیش از اقدام به صادرات کالا ی مدنظر خود ، وقت و هزینه ای را صرف شناخت و بررسی نیاز کشور های مختلف کنید. با این کار شما میتوانید با انتخاب بازار مناسب برای کالای انتخابی خود پیدا کنید که با فروش بیشتر و ود بیشتری همراه باشد. هر چه وقت بیشتری صرف بررسی دقیق نیاز بازا های صادراتی کنید ، به همان اندازه در زمینه صادرات و فروش کالای خود موفق تر عمل کرده و سود بیشتری عایدتان میشود.

صادرات چه کالایی بهتر است؟

10 مرحله صادرات کالا
10 مرحله صادرات کالا

در مرحله بعدی صادرات کالا پس از بررسی نیاز های کشور های دریافت کننده ، تعیین یک کالای صادراتی بر اساس اطلاعات کسب شده میباشد. اگر مراحل پیین را به درستی به انجام رسانده باشید ، در انجام این مرحله نیاز به صرف زمان زیادی نخواهید داشت چرا که این دو مرحله کاملا به یکدیگر مرتبط هستند. از آنجایی که شما نیاز بازار های کشور هدف و قوانین صادراتی آنها را بررسی کرده اید میتوانید با توجه به این مسائل پر سودترین کالا برای صادرات را انتخاب و فراهم کنید. بنابراین پیش از هر اقدامی در این زمینه لازم است که کالای صادراتی خود را براساس نیاز کشوری که به عنوان کشور دریافت کننده کالا در نظر گرفتید ، تعیین نمایید تا پس از اجرای فرآیند صادرات کالا به سود کلانی دست یابید.

 فرآیند و مرحله های صادرات چگونه انجام می شود؟

پس از انجام سه مرحله پیشین نوبت به آشنایی با چگونگی انجام فرآیند صادرات کالا و مدارک و اسناد مورد نیاز برای انجام این کار ، می رسد. در این مرحله شما باید تمامی مدارک مورد نیاز و نحوه دریافت آنها برای صادرات کالا را بررسی کنید و سپس اقدام به دریافت هر یک کنید. البته در نظر داشته باشید که برخی از مدارک به دلیل صادرات غیر مستقیم و از طریق واسطه ها اجباری و لازم نیستند. بنابراین پیشنهاد می شود که برای انجام این فعالیت تجاری و اقتصادی، پیش از هرگونه اقدامی حتما با مشاورین و متخصصین در این زمینه مشورت نموده و از  تجربه این افراد در اجرای صحیح مراحل صادرات کالاها بهره ببرید.

با شناخت و انجام مراحل مذکور و کسب اطلاعات و آگاهی از قوانین مربوط شما میتوانید اقدام به صادرات کالا به کشور های مختلف  و تجارت های بین المللی کنید و از این راه به سودهای کلانی دست پیدا کنید. شایان به ذکر است که تنها کسب اطلاعات و مطالعه در این زمینه به تنهایی کافی نیست بلکه کسب تجربه و آشنایی با مراحل صادرات کالا به صورت عملی نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

دسته بندی کالاهای صادراتی

بر اساس ماده 2 قانون صادرات و واردات ، کالا های صادراتی به سه گروه تقسی میشوند ، این سه گروه عبارتند از:

کالاهای مجاز : کالاهایی که صادرات آنها با رعایت ضوابط و قوانین نیاز به کسب مجوز ندارند. مانند گواهی بهداشت انسانی، ضوابط استاندارد، دامی، نباتی و… .
کالاهای مشروط : کالا هایی صادرات آنها تنها با کسب مجوز امکان پذیر است.
کالاهای ممنوع : صادرات کالاهایی که دلیل قوانین و یا شرایط خاص هر کشور ممنوع اعلام میشوند.

نکته ای قابل توجه این است که طبق قوانین دولت می تواند بر اساس شرایط خاص زمانی و با رعایت قوانین مربوطه صادرات و یا واردات کالایی را ممنوع اعلام نماید. پس اگر به فکر تجارت بین المللی هستید همیشه خود را در زمینه اطلاعات، اخبار و قوانین بروز نگه دارید.

انواع صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | صادرات کالا به کشور های دیگر دو نوع دارد، روش صادرات موقت و صادرات قطعی. در ادامه توضیح و بررسی هر یک میپردازیم.

صادرات موقت کالا : بعضا برخی از کالاها به منظور تعمیر و یا حضور در نمایشگاه های بین المللی به کشور های دیگر صادر میشوند، به این نوع صادرات کالا ، صادرات موقت میگویند.

 صادرات قطعی کالا : در صادرات قطعی کالا علاوه بر فروش محصول حق مالکیت محصولات به طور کامل طی قرارداد و پرداخت هزینه تعیین شده، به خریدار تعلق میگیرد. سریع ترین روش واردات خودرو

ممنوعیت صادرات قطعی کالا

همانطور که پیش تر گفته شد برخی از کالاها به دلیل قوانین و شرایط کشور ها برای صادرات غیر مجاز و ممنوع هستند. برخی از ممنوعیت های صادرات قطعی به شرح زیر است :

اگر کالایی بر اساس قوانین و شرع مقدس اسلام ممنوع اعلام شده باشد، صادرات آن نیز ممنوع است.
اشیا و عتیقه های مربوط به میراث فرهنگی
اقلام دامی و نباتی و گونه های جانوری برای حفظ ذخایر ژنتیک و حفاظت از محیط زیست

فرم های مورد نیاز برای مرحله های صادرات قطعی

صادرات قطعی کالاها به کشور های دیگر به صورت دائمی و قصد مصرف به بازار وارد میشوند. در پی انجام مراحل صادرات قطعی کالا شما به ارائه فرم هایی به گمرک و دیگر سازمان های مربوطه دارید. فرم های مورد نیاز برای انجام فرآیند صادرات قطعی کالا عبارتند از :

  • اظهار نامه یا فرم 23
  • اظهارنامه صادرات و پروانه صادرات
  • مدارک مربوطه و مورد نیاز برای صادرات قطعی
  • قبوض انبار
  • کارت بازرگانی
  • وکالت نامه مربوط به ترخیص کالا
  • مجوزهای مورد نیاز درباره کالاهایی که نیازمند مجوز صدور هستند.
  • برگ باسکول

بهتر است برای انجام فرآیند صادرات به صورت دقیق تر از مشاوران و شرکت های بازرگانی در این زمینه کمک بخواهید.

فرآیند و مرحله های صادرات قطعی

برای انجام فرآیند صادرات قطعی کالا ابتدا باید برگه ورود به گمرک را اخذ و دریافت کرده و و قبض باسکول کالا را پس از وزن کردن آن بگیرید. سپس کالا را تخلیه و پس از دریافت قبض انبار تقاضای ارزیابی و حمل یکسره را میدهیم. بعد از آن میبایست فرم 23 یا اظهارنامه را تکمیل و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. پس از تکمیل فرم باید شماره ثبت اظهارنامه را اخذ و سرویس ارزیابی تحویل دهیم و پروانه صادراتی را از سرویس ارزیابی دریافت کنید. در آخر کالا را از مرز با نظارت کارشناسان گمرک میتوانید خارج کنید.

کالا های صادراتی ایران

10 مرحله صادرات کالا
10 مرحله صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | همانطور که میدانید ایران کشوری بسیار غنی و ثروتمند و چهار فصل است از این رو برای صادرات ، محصولات فراوانی در نقاط مختلف خود دارد. اگر قصد ورود به به حوزه و فرآیند صادرات و واردات کالا دارید آشنایی با اقلام و محصولات صادراتی قدرتمند ایران امری ضروری و کمک کننده است. صادرات اقلام ایران به صورت کلی به دو بخش صادرات نفتی و غیر نفتی تقسیم بندی میشود. بزرگ ترین بخش صادرات ایران مربوط به صادرات بخش نفتی و فرآورده های آن است اما فارع از آن ، ایران همچنین به عنوان صادرکننده مواد غذایی چون خشکبار ، میوه خشک ، غلات و …. محسوب میشود. لیست محصولات و کالاهای صادراتی ایران به کشور هایی چون عراق ، دبی ، ترکیه ، افغانستان ، چین ، امارات ، سوریه و دیگر کشور ها به شرح زیر میباشد.

  • زیره
  • فرش
  • پسته
  • لبنیات
  • زعفران
  • محصولات معدنی
  • محصولات کشاورزی
  • فرآورده های پتروشیمی

لازم به ذکر است که کشور ایران تحت تاثیر تحریم های اعمال شده از سوی دیگر کشور ها نیز میباشد.

وضعیت صادرات کالای ایران با جهان چگونه است ؟

طبق آخرین آمار رسمی از سوی گمرک و گزارش های جهانی ، ایران 46 امین کشور دنیا در حوزه صادرات است. در سال جاری تولید ناخالص کشور ایران 161 هزار میلیارد تومان بوده است که سهم هر ایرانی از این تولید ناخالص حدود ۲۰.۸ هزار دلار می باشد. بیشترین ماده صادراتی ایران نفت خام ، اتیلن پلیمر ، اکلیریک الکل ، محصولات نفتی تصفیه شده ، سنگ معدن به مقاصد اصلی چین ، عراق ، ترکیه و امارات بوده است.

بر اساس گزارشات مبلغ و مقدار صادرات ایران چیزی حدود 53.3 میلیارد دلار و 59.66 بیلیون دلار واردات احتساب شده است که به معنای تراز تجارت خارجی منفی 6 میلیارد دلاری میباشد. واردات خودروی چینی

اظهار کردن کالای صادراتی به گمرک

10 مرحله صادرات کالا | از مهم ترین مراحل صادرات کالا اظهار کردن کالای صادراتی به گمرک است. شخص صادرکننده در این مرحله میبایست به همراه تمامی مدارک کالای صادراتی خود به گمرک مراجعه کند و کالا را به گمرک اظهار کند. مراحل اظهار کردن کالای صادراتی به گمرک به شرح زیر میباشد.

  • بیمه کردن کالا در صادرات
  • پیدا کردن شرکت حامل
  • گواهی بازرسی در صادرات کالا
  • صدور فاکتور فروش مبدا
  • صدور بارنامه ی حمل و پروانه ی گمرکی

لازم به ذکر است که فرآیند و مراحل اظهار کالای صادراتی به گمرک ممکن است بر اساس نوع کالا و مقصد مدنظر برای صادرات متفاوت باشد.

بیمه کردن کالای صادراتی چگونه است ؟

یکی از مراحل بسیار مهم در فرآیند صادرات کالا ، بیمه کردن کالای صادراتی است. این بیمه به منظور جلوگیری از بروز هر گونه آسیب و گزند به کالا است. بیمه صادراتی کالا در انواع بیمه بار دریایی و بیمه بار هوایی ارائه میشود. بیمه نامه میبایست توسط نماینده شرکت ارائه دهنده بیمه و شخص امضا شود. در این صورت با بروز هر گونه آسیب و هر مشکلی برای کالا با توجه به شرایط موجود و توافق‌های انجام شده خسارت از طرف بیمه به صاحب بار پرداخته می‌شود.

پیدا کردن شرکت حامل در صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا
10 مرحله صادرات کالا

یکی دیگر اتز مراحل صادرات کالا یافتن یک شرکت بازرگانی معتبرذ و مطمئن برای ارسالو حمل کالای مدنظر بدون هیچ گونه آسیب به مشتری خارج از کشور است. انتخاب این شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند چرا که در صورت حرفه‌ای نبودن آن‌ها احتمال اینکه بار با تاخیر به مقصد برسد و یا ضرر و زیان مالی انباشته به وجود بیاید بالا است.

گواهی بازرسی در صادرات کالا

یکی از مدارک بسیار مهم در صادرات کالا گواهی بازرسی است. گواهی بازرسی یک مدرک رسمی میباشد که ضمانت میکند کالا دارا استاندارد های لازم برای صادرات است. هم خریدار هم فروشنده موظفند که از شرکت های بازرسی بین المللی گواهی بازرسی مربوط به کالای خود را دارا باشند.

 گواهی‌ بازرسی کالا برای طیف گسترده‌ای از کالاها ، چون مواد غذایی، محصولات کشاورزی ، مواد شیمیایی ، کالاهای مصرفی و فاسد شدنی و تجهیزات صنعتی ، قابل صدور است.

صدور فاکتور فروش مبدا

فاکتور فروش مبدا یکی از مدارک مالی است که توسط فروشنده صادر میشود و در فرایند صادرات از اهمیت بسزایی برخوردار است. صادر کننده میبایست یک فاکتور برای کالای مدنظر و صادراتی خود صادر کند و سپس تاییدیه فاکتور را به صورت رسم از اتاق بزرگان دریافت کند.

صدور بارنامه حمل و پروانه گمرکی

از مدارک ضروری برای حمل کالا ، بارنامه حمل است که توسط شرکت حامل صادر میشود. پس از تحویل فاکتور فروش مبدا به اتاق بازرگانی و دریافت تاییدیه از آن ، بارنامه حمل و پروانه گمرکی صادر می‌شود. پروانه گمرکی نیز پس از صدور بارنامه از گمرک صادر میشود. در آخر با دریافت مجوز خروج کالا از گمرک و صادرات کالا به کشور مقصد فرآیند به پایان می‌رسد.

مدارک لازم برای صادرات کالا

  • کارت بازرگانی معتبر به نام شخص صادر کننده
  • آماده کردن فاکتور فروش یا INVOICE.
  • آماده کردن فهرست عدل بندی
  • در صورتی که موارد کالا متفاوت باشد نیاز به PACKING LIST  داریم.
  • قرارداد حمل و نقل و بیمه نامه صاردات کالا
  • دریافت اظهارنامه گمرکی
  • گرفتن بارنامه از گمرک
  • اخذ گواهی از مبدا

خلاصه 10 مرحله کلی صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | برای صادرات کالا از ایران به بازار و کشور های خارجی ، مجوز و مدارکی لازم است که از ادارات دولتی مربوطه قابل دریافت میباشند. اولین قدم برای صادرات و واردات کالا در ایران اقدام به انجام مراحل دریافت کارت بازرگانی میباشد. مراحل پس از اخذ کارت بازرگانی برای انجام صادرات به صورت خلاصه به شرح زیر میباشند.

  1. تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز ( وب سایت ، شبکه‌های اجتماعی ، کاتالوگ محصول و کارت ویزیت دیجیتال انگلیسی. توجه کنید که تمامی این موارد باید به چند زبان باشند)
  2. اخذ مجوزهای لازم جهت صادرات کالا نظیر اخذ مجوز استاندارد ، مجوزهای مورد نیاز داخلی جهت صدور مجوز صادرات مثل کارت بازرگانی و …
  3. انجام تحقیق بازار صادراتی جهت تشخیص و شناسایی بازار و کشور هدف
  4. تحلیل و بررسی قیمت فروش، قدرت خرید مشتری ، بررسی رقبا و شرایط کالای قابل عرضه به بازار هدف مشخص شده
  5. توانایی تامین و هم سطح سازی کیفیت کالا متناسب با بازار کشور هدف
  6. ایجاد مزیت بهره وری محصول جهت رقابت با رقبا در بازار کشور هدف
  7. ثبت برند جهانی (در صورت تمایل)
  8. انجام بازاریابی در کشور هدف
  9. بررسی زیر ساخت‌های انتقال ارز
  10. تهیه اسناد مربوطه (حمل کالا، تشریفات گمرکی و خروج کالا از مرزهای کشور)

گمرک جمهوری اسلامی ایران یک سازمان دولتی است که وظیفه اجرای قانون و مقررات  و نظارت به نحوه واردات و صادرات کالا از خارج و داخل ایران را بر عهده دارد.

شرایط و مقرارت صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | بر اساس قوانین کشور برای صادرات و واردات کالا به دیگر کشور ها اخذ برخی از مجوز ها الزامی است. مجوز های مورد نیاز برای صادرات هر کالا با توجه به ماهیت و نوع آن ممکن است متقاوت باشد. برخی از مجوز های مورد نیاز و الزامی برای انجام فرآیند صادرات و واردات کالا عبارتند از :

  • مجوز ارزی
  • مجوز صمت
  • مجوز صادرات
  • مجوز کشاورزی
  • مجوز پروانه کسب
  • مجوزهای بهداشت و فنی
  • مجوز سازمان ملی استاندارد

روش های جذب مشتری پس از صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا
10 مرحله صادرات کالا

10 مرحله صادرات کالا | یافتن مشتری و. بازاریابی برای محصول صادراتی خود یکی دیگر از چالش ها وو مراحل مهم فرآیند صادرات و واردات است. در اولین مرحله برای بازاریابی میبایست کشور هدف ، فرهنگ و نیاز های مردم را شناسایی کنیم و به طور کامل با آنها اشنا شویم. با شناخت فرهنگ و نیاز مردم میتوانید در انتخاب کالای صادراتی و یافتن مشتریان برای کالای خود موفق تر عمل کنید.

همچنین شناخت افراد و شرکت هایی که کار واردات و صادرات آن کشور را انجام میدهند چه کسانی هستند. با بررسی این موارد میتوانیم بازار هدف خود را تعیین کنید و یک استراتژی فروش و جذب مشتری را پیاده سازی کنید. در ادامه به برخی  از روش های بازارابی و جذب مشتری هدف میپردازیم. 10 روش تبلیغات موثر در رشد کسب و کار

سایت‌های خارجی  برای جذب مشتری

برخی سایت های خارجی میتوانند مسیر جذب و یافتن مشتری هدف را سریعتر و اسان تر کنند. معمولا از سایت های بی تو بی برای پیدا کردن خریدار حقیقی استفاده میشود. شما میتوانید با جستجوی اینترنتی لیستی از سایت های بازار یابی صادراتی را بیابید و در آنها ثبت نام کنید. برخی از آنها به ازای اطلاعات و گزارش هایی که در اختیار شما قرار میدهند هزینه اشتراک دریافت میکنند.

یکی دیگر از راه های جذب مشتری و فروش محصولات د خارج از کشور ، عضویت در سایت های فروش است. سایت های بزرگی چون آمازون انواع کالاها و محصولات را به صورت اینترنتی به خریداران ارائه میدهد. شما میتوانید به ثبت محصولات خود در سایت امازون بازاریابی کنتید و مشتریان حقیقی بیابید. راه ‌اندازی وبسایت و تبلیغات اینترنتی به زبان های  سایر کشورها از جمله روش‌های دیگر برای پیداکردن مشتری خارجی و صادرات کالا است.

شرکت در رویدادهای تجاری بین المللی

برخی رویداد ها و نمایشگاه های بین المللی برای بازرایابی و معرفی خدمات شرکت ها و محصولات برگزار میشوند. با شرکت در این رویداد ها میتوانید محصولات صدراتی خود را به تعداد زیادی از مشتریان معرفی کنید و با اینکار ککسب اعتبار کنید. اطلاعات و تاریخ‌های برگزاری این نمایشگاه‌ها در سایت‌های معتبرقابل مشاهده هستند. شرکت در این نمایشگاه‌ها را به‌منظور بازاریابی صادراتی کالا جدی بگیرید.

کلام اخر

10 مرحله صادرات کالا | در این مقاله به بررسی 10 مرحله صادرات کالا و جزئیات انجام فرآیند ان پرداختیم. بهتر است پی از اقدام به صادرات کالا به خوبی قوانین و شرایط کشور خود و مقصد را مطالعه کنید تا دچار مشکل و یا ضرر های مالی نشوید. راهنمایی گرفتن از برخی شرکت های واسطه و با تجربه در صادرات میتواند مسیر شما را بسیار راحت تر و سریع تر کند.

صادرات کالا و نفت از ایران به کشور های چین ، ترکیه ، عراق ، سوریه و دبی صورت میگیرد. در فرآیند صادرات و واردات کالا دریافت برخی مدارک و مجوز ها از اماکن دولتی الزامی است برخی از این مدارک ضروری بارنامه ، کارت بازرگانی ، فاکتور فروش و … هستند. توجه داته باشید که صادرات کالا فرآیندی چالش برانگیز و دشوار است به خصوص اگر تجربه و اطلاعات کافی نداشته باشید. در صورت داشتن تجربه در صادرات و یا اطلاعات بیشتر ان را در بهش نظرات با ما در میان بگذارید.

Avatar

ertaweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت